Seldén Mast presenterar nya vinschar

Seldén introducerar ett nytt sortiment av manuella och eldrivna “Self-tailing”vinschar.

En stor del av utvecklingsarbetet har bestått av att hitta rätt form och ytstruktur på trumman och ett bra samspel med “Self-tailing” spåret. Målet är ett grepp som gör att man inte behöver fylla hela trumman men lina, en harmonisk utmatning och att man lätt ska kunna ta hem slacket vid en stagvändning med linan i self-tailing’en och vinschhandtaget sittandes i vinschen.

Lösningen är vinschtrummor med vertikala ribbor som placerats asymmetriskt, dvs med varierande avstånd till varandra. En belastad lina får en liten inbuktning där den ligger an vilket ger ett effektivt grepp. Effekten av den asymmetriska placeringen är att vid utmatning förhindra att alla inbuktningar landar på en ny ribba samtidigt. I stället glider linan ut jämnt och lugnt med mindre tendens att “hoppa”. Seldén marknadsför designen som Asymmetric Rib Technology (ART).

Vinscharna tillverkas av Seldén Rigging AB i Svartå och sortimentet består av manuella tvåväxlade vinschar i storlekarna 30 – 66 samt eldrivna vinschar i storlek 40 – 66, samtliga med “self-tailing”. Elvinscharna utgörs av en manuell vinsch som monteras på en motorenhet som ger en tredje hastighet när det verkligen ska gå undan.

Seldéns marknadschef, Mats-Uno Fredrikson:

“Vi har jobbat med detta i sex år och den slutliga designen har seglats under två säsonger av kappseglare och cruising-seglare som alla har gett oss med beröm godkänt. Trummorna bearbetas fram i aluminium och vi hittade rätt efter ungefär fyrtio försök, så våra CNC operatörer ska ha en stor eloge för sitt tålamod. Dessa nya vinschar, i tillägg till E40i som lanserades 2019, ger oss ett starkt sortiment för båtar mellan 28 och 55 fot. ”

Världspremiär för Seldéns S-vinschar och E-vinschar blir på METS Tradeshow i Amsterdam, 15-17 november (monter 01-775).

Leveranser påbörjas under februari 2024.

Prisexempel, Skr inkl moms:

S40 manuell vinsch:           13125:-

E40 elvinsch: 42500:- (exkl. SEL-Bus system)

Seldén Mast AB

Mats-Uno Fredrikson

Director of marketing and aftermarket sales

muf@seldenmast.se

Ph: +46 31 696916    Cell: +46 708 346386    www.seldenmast.com