Seldén introducerar ett nytt kickfäste för jollar

Seldéns dotterbolag i England har utvecklat ett nytt kickfäste för jollar upp till 20’. Jämfört med tidigare beslag klarar det nya fästet betydligt högre laster än tidigare versioner och har provdragits till över 900 kg.

Beslaget är tillverkat i syrafast rostfritt stål (AISI 316) och passar samtliga Seldéns bomprofiler för jollar. Det är förhållandevis långt och fördelar därför kicklasten över en större del av bommen vilket ger mindre punktbelastning på bomröret. Kickfästet är anpassat för Seldéns schacklade kullagerblock i rostfritt stål med 25 mm trissa, men den välpolerade ytan lämpar sig även för block som najas fast eller monteras med ”soft-shackle”.

Beslaget bygger bara 20 mm nedåt vilket tillsammans med den rundade formen minskar risken för skador.

Seldén har bekräftat att kickfästet (art nr 511-779-12) kommer att användas som standard på de flesta jollebommar de tillverkar, exempelvis 420, 470, Solo, Fireball och Flying 15, och det kan eftermonteras på befintliga bommar.

Västra Frölunda, 2024-03-21

Seldén Mast AB